دوشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۵:۲۶
۰ نفر

دانشمندان در تلاشند تا با ارتقای سیستم رایانه‌های لب‌خوان که مخصوص افراد ناشنوا طراحی شده‌اند، لب خوانی زبان‌های مختلف را به این رایانه‌ها بیاموزند.

به گزارش پی‌سی ورلد، محققان مرکز علوم رایانه‌ای دانشگاه ایست آنگلیا در انگلیس، مدل‌سازی‌ آماری حرکات لب و دهان برای 23‌گوینده 2 زبانه و 3‌زبانه را آغاز کرده‌اند.

این آزمون‌های زبانی برای زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، عربی، زبان رسمی چینی، کانتونی، ایتالیایی، لهستانی و روسی صورت گرفته و محققان به این نتیجه رسیده‌اند که این سیستم می‌تواند به بهترین نحو زبانی را که فرد سخنگو در حال استفاده است، بفهمد.

گزارش‌ها حاکی است این یکی از بزرگترین پیشرفت‌های بشری در استفاده از فناوری لب‌خوانی به شمار می‌رود و می‌تواند تاییدی بر این نظریه باشد که افراد مختلف با گویش‌های زبانی مختلف از حرکات دهانی مختلف برخوردارند و این همان نظریه‌ای است که تاکنون در میان بسیاری از دانشمندان موضوع بحث و بررسی بوده است.

به‌عنوان مثال محققان دریافته‌اند که در زبان فرانسوی شیوه گرد کردن لب‌ها بسیار متداول است اما در زبان عربی حرکات زبان نقش بسیار مهمی در ادا کردن کلمات دارد. سیستم رایانه‌ای شناسایی زبان که می‌تواند ویدئوی محاورات را به نسخه‌های نوشتاری مبدل سازند برای کمک به افراد ناشنوا یا افراد کم شنوا طراحی شده است.

کد خبر 80554

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گزارش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز